De
17 SDG’s zijn het kompas van de mensheid en startpunt van elke organisatie in de 21e eeuw. Samen vormen ze de bedoeling op basis van concrete targets en duidelijke indicatoren. Hoe implementeer je de SDG’s in je organisatie, werk en leven?
Dit unieke inspiriment kan volledig op maat gemaakt worden voor elk specifieke evenementen en voor een naadloze aansluiting op elke doelgroep. Hieronder enkele voorbeelden sessies die eerder op maat zijn gecompileerd:
1. SDG Essentials for Business – geeft de deelnemers een beknopt maar compleet overzicht van wat de SDG’s zijn en waarom ze zo belangrijk zijn. Ook de rol die bedrijven, overheden en de maatschappij moeten spelen bij het realiseren van de zeventien doelen wordt gereflecteerd. De kansen die de SDG’s bieden voor het bedrijfsleven zijn niet alleen ‘eye-openend’ maar zeker ook zeer inspirerend, mede doordat er hoofdlijnen en acties worden aangedragen hoe individuen en de bedrijven waar ze voor werken meer betrokken kunnen raken. Intrinsieke en impactvolle betrokkenheid en empowerment van werknemers rond de SDG’s zijn essentieel als we onze inspanningen met succes willen opschalen tijdens het kritieke decennium van actie dat voor ons ligt.
2. De SDG’s voor inspirerende leiders – biedt een pragmatisch kader voor de 17 doelstellingen en streefcijfers om onze dringendste sociale, economische en ecologische uitdagingen aan te pakken in de aanloop naar 2030. Hoewel het uiteindelijk de regeringen zijn die worden gevraagd de SDG’s te verwezenlijken, is het een simpel feit dat deze cruciale agenda niet kan worden gerealiseerd zonder effectieve betrokkenheid van de private sector. Voor het bedrijfsleven is een cruciale rol weggelegd als financieringsbron, aanjager van innovatie en technologie. De SDG’s hebben het bedrijfsleven nodig, maar het succes van het bedrijfsleven op lange termijn staat of valt met de verwezenlijking van de SDG’s. Tijdens dit op maat gemaakte inspiriment zullen de deelnemers de implicaties van de SDG’s over vier belangrijke pijlers kunnen doorgronden:
- Risico van niets doen, die uiteindelijk de meest kostbare optie zal blijken te zijn
- Kansen benutten die nu niet worden gezien, door het afstemmen van bedrijfsstrategieën op de SDG’s en welke kosten en opbrengsten hiermee gepaard gaan
- Leiderschap en transparantie; wat is de betekenis en de impact van het feit dat integrale informatie leidt tot betere beslissingen?
- De noodzaak tot samenwerking, het realiseren van de SDG’s ligt buiten het bereik van één bedrijf, één land en zelfs één continent.
3. SDG Sector Roadmaps, zijn een set richtlijnen die een gestructureerde aanpak bieden die bedrijven kunnen volgen wanneer ze de SDG’s in de bedrijfsstrategie willen integreren. Dit pragmatische (denk)kader leidt bedrijven door een proces van vaststelling van het huidige niveau van interactie van hun sector met de SDG’s in de waardeketen; identificatie van de belangrijkste impact kansen van de sector; en vaststelling van belangrijke actiepunten en monitoringsystemen om een koers uit te stippelen naar de 2030-visie van de desbetreffende sector.
4. SDG Stakeholders Engagement is ontwikkeld om organisaties te helpen begrijpen hoe ze de SDG’s en de Good Life Goals kunnen gebruiken en hoe ze deze relevant kunnen maken voor hun werknemers, klanten en activiteiten. Samen met inspirerende voorbeelden, biedt dit inspiriment op maat de juiste richtlijnen voor bedrijven over hoe ze effectief mensen (zowel werknemers als klanten) kunnen engageren rond de duurzame gedragingen die zijn verbonden met hun producten, diensten en bedrijfscultuur. Het schetst ook zinvolle en tastbare acties die organisaties kunnen uitvoeren ter ondersteuning van de SDG’s door middel van 17 concrete bedrijfsvoorbeelden die laten zien hoe de SDG’s en Good Life Goals kunnen worden benut en hoe innovatieve acties een positieve impact stimuleren.
5. SDG’s aan de ontbijttafel of op school, is gericht zijn op ons leven en wat we kunnen doen om ze te realiseren als individu, gezin, groep van toegewijde mensen, schoolklas of een ander deel van de samenleving. Verbeter jezelf en begin met de wereld. Je hoeft niet de beste van de wereld te worden, als je maar het beste voor de wereld doet. Dan inspireer je andere om ook te gaan leiden.